Незважаючи на систематичні попередження правоохоронців про різні злочинні схеми, пов’язані із шахрайським заволодінням коштами громадян, у минулому році Красилівським ВП ГУНП в Хмельницькій області зареєстровано 15 кримінальних проваджень за фактами шахрайств.

Сьогодні у злочинців немає єдиної схеми, вони щоразу вигадують нові способи здійснення шахрайств. Будучи тонкими психологами, вони вивчають свою жертву в процесі розмови та обирають лінію поведінки. Завдання шахраїв — під будь-яким приводом заставити людину зробити певні дії, щоб отримати доступ до її персональних даних, електронних платіжних систем або банківських рахунків. Тож єдиного рецепту, як захиститися від шахрайства, немає, але є правила, дотримуючись яких, людина може вберегти себе від шахраїв.

Ось кілька правил щоб запобігти потраплянню на вудочку потенційних шахраїв:

  • не здійснюйте попередню оплату при покупках в інтернеті;
  • не відправляйте, не переказуйте і не віддавайте гроші, поки не отримаєте і не перевірите товар;
  • користуйтесь післяплатою — в цьому випадку товар можна перевірити одразу ж при отриманні і оплатити його тільки якщо він вас влаштовує;
  • якщо щось (часто це електроніка) пропонується за дуже привабливою ціною, перегляньте ціни на аналогічний товар в інших продавців або в інших магазинах;
  • якщо ви продавець, не залишайте в тексті оголошення номер картки та інші конфіденційні дані на загальний огляд. Також, рекомендується вказувати як контактний телефон не основний номер мобільного, що прив’язаний до банківської картки, а інший телефонний номер;
  • якщо ви зважились на оплату за допомогою переказу на картку, для отримання грошей повідомляйте тільки 16 цифр її номеру. PIN-код, термін дії картки, CVC-код повідомляти нікому ніколи не можна — для отримання коштів на картку вони не використовуються;
  • не довіряйте фотографіям чеків, які вам можуть надати, та SMS, які можуть надійти на ваш телефон, — завжди перевіряйте баланс самостійно, без допомоги покупця та інших сторонніх людей. Найпростіший спосіб — дзвінок до колл-центру вашого банку за номером телефону, що вказаний на зворотному боці картки;
  • не відправляйте SMS-запитів, в яких ви не впевнені, і не передавайте свої паспортні дані та ідентифікаційний код нікому, ким би він не представився;
  • ні за яких обставин нікому не повідомляйте персональні дані щодо банківських карток та рахунків. Банки володіють усією необхідною інформацією і телефонувати до вас у них немає потреби;
  • якщо вам телефонують нібито працівники банку з проханням надати конфіденційну інформацію, або здійснити якісь маніпуляції на банкоматі – перед вами шахрай. Запитайте, коли і в яке відділення ви можете підійти, щоб вирішити проблему особисто, а не телефоном;
  • банки ніколи не проводять ідентифікацію власника картки при вхідному дзвінку – тільки якщо ви самі телефонуєте в банк;
  • ніколи не називайте третім особам (в тому числі співробітникам банку, а також знайомим, друзям, родичам, продавцям в магазині) пін-код вашої картки, а також секретні одноразові коди, які надходять смс-повідомленням;
  • якщо ви підозрюєте, що відомості по картці потрапили до шахраїв, або вже виявили пропажу коштів, то в першу чергу потрібно заблокувати картку.
  • працівники поліції ніколи не будуть телефонувати до вас і вимагати гроші за не притягнення вашого родича до кримінальної відповідальності. Якщо до вас зателефонують, то будьте впевнені – перед вами шахраї.

Щоб не стати жертвами шахраїв – треба завжди мати ясний розум у будь-яких операціях, а не гнатися за можливістю нажитися чимось спокусливо вигідним. Скориставшись згаданими порадами та дізнавшись, можливо, щось нове, слово «шахрай» надовго зникне з вашого лексикону. Аферисти користуються нашою довірою та бажанням зекономити, а ми повиннім їм відповісти на це знаннями і обачністю.

Дотримуючись згаданого, ви зможете убезпечити себе і своїх близьких від шахраїв.

 

Прокурор Старокостянтинівської

місцевої прокуратури                                                                  А. Шибінський